keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Jeesuksen vain luultiin kuolleen? – Ylösnousemuksen vastaväitteitä, osa 6

Erehtyivätkö opetuslapset vain luulemaan Jeesuksen kuolleen? Tuliko hän kenties tajuihinsa haudan viileydessä ja astuttuaan ulos opetuslapset hänet nähdessään luulivat hänen heränneen kuolleista? Selittäisikö tämä tapahtumakulku sen, miten varhaiskristillinen usko Jeesuksen kuolleista nousemiseen syntyi?

Tohtori Mike Liconan mielestä teoria "näennäis-" tai ”valekuolemasta” ei kestä historiallista tarkastelua ja se onkin yksimielisesti hylätty tutkijoiden parissa. 
Ylösnousemuksen vastaväitteitä käsittelevässä lyhytvideosarjassa Licona torjuu väitteeseen Jeesuksen ”valekuolemasta”.
Ensiksi, tiedämme varsin tarkkaan miten ristiinnaulitsemiset tapahtuivat. Ristiinnaulitsemista on tutkittu lääketieteellisesti. Mahdollisuus selvitä roomalaisesta ristiinnaulitsemisesta hengissä on häviävän pieni. Koko antiikin ajan kirjallisuudessa tunnetaan ainoastaan yksi tapaus, jossa henkilö on selvinnyt ristiinnaulitsemisesta hengissä.
Licona viittaa historioitsija Josefuksen kertomukseen tämän kolmesta ystävästä, jotka naulittiin ristille. Josefus sai suhteillaan aikaan sen, että sotilaiden komentajana toiminut Tiitus (josta myöhemmin tuli keisari) antoi määräyksen ottaa ristiinnaulitut elävänä alas ristiltä ja tarjota heille parhaan lääkärinhoidon mitä Roomalla oli tarjota. Parhaista yrityksistä huolimatta kaksi heistä kuoli.
”Jos Jeesus olisikin otettu elävänä ristiltä, hänen mahdollisuutensa selvitä hengissä olivat hyvin pienet,” Licona tiivistää.
Toiseksi, valekuolema –teorian kannalta ratkaisevin ongelma on kuitenkin se, ettei ole mitään lähteitä, jotka antaisivat viitteitä siitä, että Jeesus olisi otettu ristiltä elävänä ja saanut minkäänlaista lääkärinhoitoa, saatikka parasta roomalaista sellaista. Niinpä valekuolema –teorian tueksi ei siis ole mitään konkreettisia todisteita.
”Vaikka Jeesus olisikin selvinnyt ristiltä hengissä, miten hän olisi saanut opetuslapset vakuuttuneeksi siitä, että hänet on herätetty kuolleista uuteen kuolemattomaan ja katoamattomaan elämään?” Licona lopuksi kysyy. He olisivat kyllä uskoneet, että hän on elossa, mutta ei, että hän oli ylösnoussut kuolleista.
Muun muassa näistä syistä johtuen ajatusta Jeesuksen näennäisestä ”kuolemasta” ylösnousemususkon synnyttäjän ei pidetä uskottavana kenenkään varteenotettavan tutkijan taholta. 
Se että Jeesus todella kuoli roomalaisella ristillä on yksi varmimpia historiallisia tosiasioita Jeesuksesta. 
Omana loppuhuomautuksena: Jos Jeesus olisikin ankaran ruoskimisen ja raakalaismaisen ristillenaulitsemisen jälkeen jotenkin selvinnyt vielä ulos henkilöauton painoisella kivellä suljetusta haudasta roomalaisten vartijoiden huomaamatta, kristillinen pääsiäistervehdys ei olisi "Jeesus on noussut ylös kuolleista!" vaan "Jeesus! Tämä mies tarvitsee ambulanssin!"
Ylösnousemuksen vastaväitteitä käsittelevässä lyhytvideosarjassa Licona käsittelee seuraavaksi (osa 7) mahdollisuutta, että ajatus Jeesuksen kuolleista nousemisesta olisi vain myöhemmin kehitetty legenda.

---------------------
 Liconan lyhytvideosarjan aiemmat osat tällä blogilla: 

Ei kommentteja: